Utazs az korban
Yc-Internet-Web 2005.08.16. 09:55
India, Kna, Hellasz, Egyipotm, Rma, Grg, Perzsia
Utazunk az korban
tazk az kori Indiban
|
Kocsi formj szently Indiban | India a tvolsgi kereskedelem egyik clpontja s kiindul orszga volt mr az korban is. Ez a tnyez felttelezte a j thlzat megltt, az utazk knyelmt szolgl fogadk, rnyas pihenhelyek teleptst. A forrsok szerint mkdtek olyan hivatalos szervek, amelyeknek munkja az utak gondozsa s llapotnak javtsa volt a clja. Asoka uralkodsa alatt szletett meg az a trvny, amelynek tansga szerint kln figyelmet fordtott az uralkod az utazk megfelel informlsra: meghatrozott tvolsgra koszlopokat helyeztek el, s ezeken feltntettk a tvolsgokat s az telgazsokat is. Az kori Indiban utaz idegen meglepetssel llapthatta meg, hogy az orszgutak a falvak kzepn kereszteztk egymst, itt llt egy szent fa, alatta istenszobrok - s ezeknl a vndorok imkat mondtak tjuk sikeres teljeslsrt knyrgve. Ezek mellett a keresztezdsek mellett menhzak vrtk a betrket, itt ingyen italt, rizsvizet kaptak az arra rszorulk.
Utazs az korban
kori Kna
|
Kanyarg, mestersges lszt. | A knai utak s az utazs trtnete a Csou dinasztia idejbe vezet vissza (i.e. 9-3. szzad). A knaiak rtettek a kocsik elksztshez, s ezeknek a jrmveknek a hasznlata olyan elterjedt lehetett, hogy vrosaik elrt utcamrett is kocsiszlessgben adtk meg. Maga a csszr 12 venknt udvartartsval egytt krbe kellett, hogy utazza birodalmt, gy gondoltk, ez a leghatsosabb ellenrzs. A knai utazk szmra komoly prbattelt jelentett, hogy az orszg terletnek jelents rszt lsztakar bortotta, amibe a csapadkvz mly rkokat, szakadkokat vjt. Ez az erodl folyamat termszetesen nem kerlte el az utakat sem, hiszen a kerekek s az llatok pati ltal fellaztott lszt a szl elhordta, maguk az utak lemlyltek. Ez volt az oka annak, hogy gyakran szksgess vlt az utak thelyezse is. A knai llam gondoskodott az utazkrl, hiszen 10 Li (4420 mter) tvolsgra egymstl kisebb fogadkat, 30 Li (13260 mter) tvolsgra pedig nagyobb vendglthelyeket ptettek. A knai utazk sem csak szrazfldn utaztak, a folyk s a kiptett csatornahlzat lehetv tette a vzi kzlekedst is.
|
Utazs az korban
kori Egyiptom
|
kori egyiptomi haj | Az egyiptomiak elssorban vallsi s kereskedelmi cllal keltek tra, ennek megfelelen alaktottk ki utazsaik tvonalt is. Termszetes kzlekedsi lehetsgknt llt rendelkezskre a Nlus. A sivatagi terep miatt komolyabb utakat nem kellett ptenik, a homokos terlet a karavnok tjul szolglt. Ilyen, pl. a Vrs-tenger fel halad karavnhoz csatlakozhatott az, aki Indiba szeretett volna eljutni. Ezek mellett az utak mellett a fradt utas megpihenhetett a karavnszerjokban, llomsokon, illetve ldozatot mutathatott be isteneinek a templomokban. Klnleges lmnyt jelenthetett a piramisokhoz s a templomokhoz vezet ton vgighaladni, hiszen szobrokkal veztk s ki is kveztk ezeket.
Hellasz
|
Fogat Hellaszban | A grgk utazshoz, tptshez kapcsold ismereteinek jelents rsze fnciai elzmnyekre vezethet vissza. A hajzs a tvolsgi szemly- s ruszlltsokban, a kereskedelemben jtszott jelents szerepet. A grg mondk azonban gyakran tartalmaznak utalst a hsk kocsihajtversenyen elrt kivl teljestmnyre. E tnybl arra lehet kvetkeztetni, hogy ezekhez a versenyekhez hasznlhat utakkal rendelkeztek, s ezek az utak s kocsik nem csupn egy kisebb kzssg versengsre, hanem a npessg nagyobb rsze szmra utazsra is rendelkezsre lltak. A grgk elssorban az istenek szentlyeihez, templomaihoz, szent ligeteihez ptettek utakat, emellett azonban szmos kereskedelmi t is rendelkezsre llt a tengerparti kiktkbl a vrosokba igyekv kereskedk szmra. A grg utazk szmra a legnagyobb kellemetlensg abbl addott, hogy tjaik specilis technikval kszltek. A kocsikerekek rszre pontos tplyt ksztettek, ezek a szikls altalajba vgott nyomcsatornk a mai snplyk sei lehetnek. Az utak szlessge azonban nem mindig tette lehetv, hogy kt kocsi szmra ksztsenek ilyen nyomcsatornt, ezrt bizonyos tvolsgokra kitrket kellett pteni, s itt vrtk meg a msik kocsi elhaladst. Ezek a kitrk olyan gcpontok voltak, ahol vendgfogadk is mkdtek, itt pihenhettk ki az utazk fradalmaikat. (Az egymssal szembejv kocsik kztti viszlykods egy mitolgiai alap drmban is kzponti szerepet kapott: Laiosz kirlyt, az apjt nem ismer fia, Oidipus egy ilyen vita folyamn lte meg.) A grg utazk, szmunkra szokatlan mdon, olykor azt rezhettk, hogy srkerten haladnak t, hiszen Hellaszban szoks volt, hogy a lakossg a templomokba vezet szent utak mell temetkezett. Hitk szerint tudniillik ezeket az utakat nem csupn az emberek, hanem az istenek is hasznltk - gy vdelmet, oltalmat nyjthattak az elhunytak szmra is. Ezeket a srhelyeket az llamtl lehetett megvenni, s az llam ltal engedlyezett formj, elhelyezs sremlkek plhettek csak. Ezeket rccsal, kertssel vlasztottk el magtl az ttl, de az utazk nem a csupasz, kopr felletet lttk, hanem a virgokkal, dszfkkal beltetett falban gynyrkdhettek. Az utazk, a kereskedk egyik kedvelt clpontja Athn volt. Ezt a kzponti szerepet jl kifejezte a vros thlzata, hiszen a vroskzpontbl Hellasz minden vidkre szles utak vezettek, valamint nyilvntartottk a jelentsebb vrosok s Athn tvolsgt is.
Utazs az korban
|
Hajk vzen s szrazon |
Perzsa utak az korban
Br a perzsa utak megptse a hadsereg minl gyorsabb mozgstst szolglta, kialaktsuknl fontos cl volt, hogy a satrapikat sszekssk a fvrossal, Szuzval. A fldrajzi adottsgoknak megfelelen szrazfldi utakat ksztettek, a vzi kzlekeds httrbe szorult, a Tigrisen pldul nem hajzhatott volna vgig egy kvncsi ember, hiszen az ntzvz biztostsa rdekben felhzott keresztgtak lehetetlenn tettk ezt. A kalandra s gynyr ltvnyossgokra vgy utaznak a Szuzbl Szardesbe s Ephezoszba vezet gynevezett kirlyi utat ajnlhatn egy kori turistakalauz. Az 2600 kilomter hossz t mentn plt templomok, palotk, a fellltott szobrok pomps ltvnyrl, az llami felgyelk ltal szavatolt biztonsgrl a grg Hrodotosz is dicsr szavakkal emlkezett meg. A Perzsa Birodalmat meghdt Nagy Sndor s a hellenisztikus llamok uralkodi tisztban voltak az thlzat fontossgval, ezrt gondot fordtottak annak szinten tartsra is.
Utazs az korban
Utazs az kori Rmban
|
Rmai t | A Birodalom ltrejttvel a Fldkzi-tengeren trtn ru- s szemlyszllts szerepe mind volumenben, mind jelentsgben megntt. A szrazfldi kzlekeds lassabb volt ugyan, s kisebb mennyisg ru mozgatsra volt alkalmas, de a Birodalom minden terletnek megkzeltse lehetetlen volt vzi ton. A rmaiak tptst kezdetben s elssorban a hadiclok hatroztk meg, maguk a katonk, a lgik is rszt vettek ezek ptsben illetve karbantartsban. (Olykor fel is lzadtak a szmukra megalz munka ellen.) Az kori tpts igazi mestereinek a rmaiakat tartottk, a csszrsg korban mr 80000 kilomter kivl minsg t llt az utasok rendelkezsre. E tny jelentsgt nem csupn a trtnelem, hanem a nyelvszet is bizonytja, hiszen a latin stratum, kvezett utat jelent szbl szrmazik a mai modern nyelvekben hasznlt sztrda, a street s a Strasse kifejezs is. A rmaiak szmra adott utazsi feltteleket trvnyek szablyoztk, gy lteztek hadi utak, s kznsges, civilek szmra kszlt, a hadiaknl keskenyebbek is. Habr nem a civil utazkra gondolt Julius Caesar akkor, amikor elrendelte a birodalom tjainak felmrst (35 v alatt kszltek el a munkval), a trkpeket mindenki szmra hozzfrhetv tettk a Pantheonban. Ezek a trkpek nemcsak magukat az utakat jelltk, hanem feltntettk a tvolsgokat, a pihenket s vendgfogadkat is. A trtneti forrsok tansga szerint a 2. szzadtl ezek a trkpek a rmai polgrok szles rtegei szmra jelentettek biztos tjkozdsi lehetsget. Az thlzat ptsvel prhuzamosan alaktottk ki a postaszolglatot is, ezt azonban (elvileg) csak az llamrdek szolglatban lehetett hasznlni.
|
|